Lær å blande farger – Steg 1 (av 4)

Lær å blande farger - Steg 1 (av 4)

Ved å følge prosessen i LÆR Å BLANDE FARGER, drives du gjennom en kunstnerisk prosess og får erfare hvordan en kunstner jobber med farger.

Før du skal i gang med å male må du først komme deg ut av den berømte tidsklemma. Tiden som stikker av med alle drømmene dine. Men nå skal det bli slutt på det. Og det første du må gjøre er å bestemme deg for at du vil male! For du har vel bestemt deg for å nå skal det males?

Lag en avtale med deg selv

Du har det sikkert travelt. Da er du i svært godt selskap. Dagene går, men husker du å sette av tid til deg selv?

Jeg har ikke tid til å male tenker du kanskje? Rist den tanken av deg nå med det samme. Det er denne holdningen som er grunnen til at folk flest her i verden ikke kommer noen vei. At de aldri får malt de bildene eller tatt den reisen jorda rundt. Fordi de utsetter det til de blir gamle og grå og enda mer kommer i veien. Vil du være en av dem?

Nei, selvfølgelig vil du ikke det.

Sett av en dag eller kveld i kalenderen allerede nå. Du skal lage et møte med DEG SELV, høres ikke det bra ut?  Det er ikke så ofte vi har muligheten til det, eller retter sagt, gir oss selv den muligheten.

PS! Sørg for at du denne dagen/kvelden kan være uforstyrret i minimum 2 timer. Sett av tid om 3-4 dager, så er du klar til å male når du har fått alle tipsene mine. Gjør deg klar til å leke med farger og male dine første spontane malerier.

Dette trenger du av utstyr for å komme i gang

For å komme i gang med maleri trenger du litt utstyr som du kan male med og male på. Kanskje du allerede har en del utstyr liggende i skuffer og skap hjemme? Da er det på tide å børste støv av utstyret og ta det i bruk.

shutterstock_161730200 redaFinn frem det du har av utstyr hjemme enten det er akrylmaling, olje eller vannfarger.Har du ikke maling, kan du bruke fargekritt eller annet tegne og maleutstyr.

Hvis du har fargeblyanter, oljepastell, tørrpastell eller lignende, trenger du ikke følge instruksjonene om blanding av farger på palett (som kommer i et av de neste tipsene du får). Da har du alle fargene og fargeskrinet er da din palett, men jeg anbefaler vannbasert maling og helst akrylfarger til denne oppgaven.

Hvis du skal bruke oljemaling, må du huske å ha terpentin eller penselrens på plass før du maler.

UTSTYRSLISTE:

• Et bord
  • Dekkeplast/papir til bordet
  • Tape/Maskeringstape
  • Maling/Farger: gult, rødt, blått, hvitt (og alt det du måtte ha av andre farger)
  • 2-5 pensler med litt forskjellig størrelse
  • En svamp
  • Noen plastskjeer og kniver
  • 2 glass til vann
  • Tørkepapir
  • En sprayflaske med rent vann
  • En pakke papptallerkener til palett
  • Oppspent malepapir på blokk, eller en blokk med litt tykt tegnepapir, gjerne A3, da får du utfoldet deg skikkelig

Oppgaver til deg som du kan gjøre nå:

1. Sett av en minimum 2 timer til å male og skriv opp avtalen i din kalender. Eller heng en avtalelapp på kjøleskapdøra. La det skje denne uken, så kommer du raskt i gang.

2. Finn fram en eske hvor du kan samle alt du har av utstyr fra listen over. Samler du alt på ett sted blir det enklere å komme i gang med maleri.

Jeg er Annette Martens og jeg håper at dette minikurset vil gi deg inspirasjon og maleglede.

annette-mailsignatur2Jeg er billedkunstner med maleri og multimedia som spesialfelt, med lang erfaring i å formidle og tilrettelegge avanserte kunstneriske problemstillinger på en enkel og forståelig måte. Mange av mine elever er i dag profesjonelle kunstnere med betydningsfulle karrierer.

Mer informasjon om meg og mine malerier finner du på min nettside:  www.annettemartens.com

Bli med på online malekurs

Vil du utvikle din kreativitet og dine maleferdigheter, kan du bli medlem av Annette Martens Kunstskole og få tilgang til onlinekurset  Kreativitet og Maleglede som tar dine malerier til et helt nytt nivå.

Dette grunnkurset har alt jeg ville hatt den gang jeg var ny. I kurset gir jeg deg alt du trenger (og litt til) slik at du slipper å gå den harde tunge veien mot din kunstnerdrøm.

Du får 4 fullpakkede kursmoduler med videoinstruksjoner og oppgaver som tilsvarer 2-3 semesterkurs med pensel og maling som reisefølge.

Bli med da vel!
Nå er det din tur til å gjøre det du vil mest!

Du betaler kun kr 6990,- for et helt år.