For å bli god til å male må du først og fremst male

Visste du at for å bli god til å male er det repetisjon som gjelder?

shutterstock_151072388

For å bli god må du ganske enkelt male mye, og ofte.

Det fantastiske er at du blir bedre  jo mer du maler. Øvelse gjør mester – det gjelder for oss alle.

Dette er noe jeg selv har erfart både som kunstner og kunstlærer i mer enn 20 år.

Det er alltid spennende å se utviklingen fra nye studenter tar sine første forsiktige strøk, til å oppleve gleden når de mestrer fargelære og komposisjon.

Eksperter mener at selv når føler du behersker et emne, bør du fortsette å gjøre det samme litt til.

Det som blir repetert huskes fire ganger bedre enn det du gjør bare en gang…

Tidlig repetisjon hjelper deg til å bruke din nye kunnskap og siden maleri er et veldig praktisk arbeid, handler det her om å få det inn i hendene.

I maleri er det nesten ikke grenser for hvor mange ganger du kan repetere et og samme tema, for det vil uansett bli noe helt nytt hver eneste gang. Det er jo noe av det som gjør det ekstra spennende. Å se et nytt maleri bli til, uten helt å vite hva som blir det endelige resultatet.

Hvis du har lyst gjøre alvor av maledrømmen din anbefaler jeg deg allerede nå sette av tid til deg selv. Velg en dag du kan være relativt uforstyrret i minimum 2 timer og start med å øve deg på å blande farger.

HUSK! Det viktigste er å øve på å blande farger og bruke hele paletten når du maler. Ikke tenk på resultatet. Du skal bare leke med fargene og ha det gøy!

7  viktige steg for å blande farger

1. Finn frem alt utstyret og tilrettelegg et arbiedsbord slik at du har alt foran deg når du starter.

2. Sett deg i en behagelig stol og slapp av mens du lukker øynene og lytter til noe god musikk.

3. Finn frem et fotografi eller en tegning av noe du har lyst til å male og legg det foran deg. Velg noe enkelt, et landskap egner seg veldig godt, men det kan være hva som helst,

Palett 2-red-600 Palett 1 red2
4. Ta frem 3-4 papptallerkener oglegg opp Palett 1 etter fargesirkelen. Lag ferdig de andre palettene, ved å blande forskjellige toner av alle primærfargene. Husk å dusje palettene med vann, da akrylmaling tørker fort.

5. Begynn og mal det du ser, eller helt intuitivt det du har inne i hodet ditt.

shutterstock_38719594-red 6006. Lag 5 malerier på begrenset tid. Ikke tenk – bare mal og bruk maks 10 minutter på hvert maleri. (Hemmeligheten med hurtigmaling er at du ikke får tid til å høre på prestasjonstrollet som hindrer deg fra å male).

7. Når du har malt flere hurtigmalerier kan du gjerne bruke mer enn 10 minutter på hvert arbeid.

8. Du vil helt garantert få et nytt resultat denne gangen, og nye resultater igjen andre, tredje og fjerde gangen….  og ikke se bort i fra at du også vil få noen a-ha opplevelser.

Lykke til 🙂

annette-mailsignatur

Bli med på online malekurs

Vil du utvikle din kreativitet og dine maleferdigheter, kan du bli medlem av Annette Martens Kunstskole og få tilgang til onlinekurset  Kreativitet og Maleglede som tar dine malerier til et helt nytt nivå.

Dette grunnkurset har alt jeg ville hatt den gang jeg var ny. I kurset gir jeg deg alt du trenger (og litt til) slik at du slipper å gå den harde tunge veien mot din kunstnerdrøm.

Du får 4 fullpakkede kursmoduler med videoinstruksjoner og oppgaver som tilsvarer 2-3 semesterkurs med pensel og maling som reisefølge.

Bli med da vel!
Nå er det din tur til å gjøre det du vil mest!

Du betaler kr 3990,- som inngangspris
og deretter kr. 299,- per måned.