3 tips som garantert styrker din maleselvtillitt

3 tips som tar livet av prestasjontrollene og gir deg maleselvtillit

Hva er den største hindringen for deg som elsker å male? Ifølge min erfaring fra mer enn 25 år som lærer og etter fulgt kunstnerspirer fra den spede begynnelse til fullbefarne malere, så er det selvtillit. Eller rettere sagt mangelen på den.

Prestasjonstrollene sitter på skulderen din og sier:

“Dette kommer du aldri til å få til. Dette er ikke bra nok.  Hva vil ”de andre” si? Nei, ingen kommer til å like det jeg har laget. Og hvorfor skal noen se på mine malerier? Det er ikke noe vits i å male i det hele tatt.Du har rett og slett ikke talent…osv.osv

Men innerst inne er den der, lysten til at folk både skal se og like det du skaper. Du har sikkert også en hemmelig drøm om å lage en utstilling med dine malerier. Om du bare hadde våget å la maleriene dine se dagens lys.

Kjenner du deg igjen?

Og hvordan kan du bli kvitt de forferdelige sabotørene?

#1. Hvordan bli kvitt prestasjonstrollene og få maleselvtillit?

Visste du at de aller fleste kunstnere maler minst 80 % dårlige malerier. At det er helt nødvendig og gjøre noe som er dårlig for å kunne male noe som er skikkelig bra?

Når du jobber med maleri, må du faktisk akseptere at du lager mange mislykkede malerier underveis.Du kan begynne med å si dette til deg selv:

” Det kan hende dette blir dårlig og det er helt greit. Jeg er nødt til å lage noe som er dårlig for å få til noe som er bra.”

Når du kjenner at prestasjonsangsten begynne å slippe litt taket, da kan du gå til neste trinn.

Det første du må forstå er at din indre kunstner er et lite barn.Jeg anbefaler deg derfor å kontakt med kunstnerbarnet inne i deg. For å få kontakt med det indre kunstnerbarnet må du som sagt tillate deg å prøve og feile, og du må tåle at det ikke alltid går den veien du vil.

#2. Ha det gøy når du maler og mal uten å tenke

Hopp i det og la det stå til. Mal masse og gjør mange feil! Jo flere jo bedre. For at du ikke skal få for god tid til å tenke, slik at prestasjonstrollene kommer på besøk, så anbefaler jeg deg å jobbe fort.

Preparer arbeidsstedet ditt og sett frem alt du trenger for å male. Klipp opp 5 ark, som du taper opp på veggen eller legger på gulvet foran deg. Sett i gang og mal. Bruk fra 5-10 minutter på hvert bilde. Det eneste kriteriet du skal ha er at du skal fylle hele arket med maling. Når du er ferdig med en serie, så setter du deg ned og betrakter det du har gjort.

Og vet du? Du har allerede vært gjennom en kunstnerisk miniprosess og sitter nå og nyter resultatet av din lille utstilling. Lag gjerne flere serier.

#3. Lag deg en kreativ dagbok!

Når man skal i gang å male, kan en av hindrene også være at du ikke vet hva du skal male.

Noe av det lureste du gjør er å ta deg en tur ut.  I naturen, på kafé eller f.eks. på en utstilling. Sitter du inne og venter på inspirasjonen, så kan du være ganske sikker på at du må vente lenge.

MEN for å sette fortgang den kreative prosessen,  kan det være nyttig å visualisere ideér og drømmer for eksempel i en Kreativ Dagbok, en bok med blanke ark som er liten nok til å ha i vesken.

Gå ut i verden, ta med deg dagboken og gjerne også et fotoapparat som minnebok.

Sett deg ned inne i mellom og tegn og skriv noen linjer i den kreative dagboka. Det kan være hva som helst; tilfeldige innfall, en drøm du plutselig husker, navnet på en hund, situasjoner du kommer opp i. Alt som inspirerer deg. Ingenting er for dumt til å få plass i dagboken.

Vær din egen fan!

Du kan også fylle dagboka med positive affirmasjoner og skrive ting som “Jeg er unik!” Jeg er mer enn god nok” eller “Jeg vet at jeg  klarer det” i stedet for å la prestasjonstrollene krype inn under huden og lamme deg. Når du er din egen fan, blir du sterk, så sterk at det er trollene som blir redde og forsvinner.

Og det beste av alt, er at du på den måten samler unike ideer til fremtidige kunstverk. Jeg har mange ganger satt meg ned for å se i gamle kreative dagbøker, for plutselig å komme over en setning eller en skisse som jeg hadde glemt at jeg hadde laget. Og det var nettop den ideen som fikk meg til å sette i gang med et nytt kunstprosjekt.

Lykke til!

PS! Send meg gjerne en mail og fortell litt om hvordan du går. Jeg er nemlig veldig nyskjerrig på hvordan det går med deg 🙂

Bli med på online malekurs

Vil du utvikle din kreativitet og dine maleferdigheter, kan du bli medlem av Annette Martens Kunstskole og få tilgang til onlinekurset  Kreativitet og Maleglede som tar dine malerier til et helt nytt nivå.

Dette grunnkurset har alt jeg ville hatt den gang jeg var ny. I kurset gir jeg deg alt du trenger (og litt til) slik at du slipper å gå den harde tunge veien mot din kunstnerdrøm.

Du får 4 fullpakkede kursmoduler med videoinstruksjoner og oppgaver som tilsvarer 2-3 semesterkurs med pensel og maling som reisefølge.

Bli med da vel!
Nå er det din tur til å gjøre det du vil mest!

Pris kr 6990,-